Zomerse salade van gierst met peulvruchten

Bijgewerkt: 15 dec 2019

Onze moestuin staat er momenteel vol van, peultjes en sugar snaps! Echt een zomerse groenten dus tijd voor een recept met peulvruchten.

Verse peulvruchten zijn een mooie bron van eiwitten. Ik eet zelf voor een groot gedeelte vegetarisch, af en toe wel een lekker stukje vis, nauwelijks vlees. Vooral omdat ik merk dat mijn lijf daar beter op reageer en ik dus lekkerder in mijn vel zit. Verse peulvruchten zoals snijbonen, peultjes en tuinbonen zijn een mooie bron van eiwitten (en dus ook een goeie vlees vervanger ). Wist je dat het goed is om bij je verse peulvruchten een graansoort te eten? Door deze combi wordt de beschikbaarheid van eiwitten uit je voeding groter en volwaardiger!


Deze heerlijke zomerse salade bevat gierst. Gierst zien we steeds vaker op het menu staan. Het heeft een relatief hoog gehalte aan eiwitten, is rijk aan mineralen zoals magnesium en ijzer en is glutenvrij. Een heerlijk zomers gerecht die je zowel koud als (lauw)warm kunt eten. Ideaal om bijvoorbeeld mee te nemen naar werk of strand :)! Dit recept kun je gebruiken als bijgerecht. Eet hierbij nog een groente soort ( bijvoorbeeld gestoomde broccoli) of een frisse salade, en je hebt een volwaardige maaltijd samengesteld.




Ingrediënten voor 2 personen:

  • 100 gram gierst

  • 250 gram bonen, (gedopte) tuinbonen, peultjes, sperziebonen en / of sugar snaps

  • half bosje munt

  • half bosje peterselie

  • 1 lente-ui

  • halve komkommer

  • sap van een halve citroen of een klein scheutje appelciderazijn

  • 2 el. extra vierge olijfolie

  • zout & peper


Bereidingswijze


  1. Kook de gierst volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking en voeg wat bouillonpoeder of zout toe aan het kookwater. Breng even aan de kook en laat de gierst vervolgens op een lage stand in 15 minuten verder gaar worden. Laat de gierst wat afkoelen en hussel om met olijfolie.

  2. Terwijl de gierst kookt maak je de bonen schoon en kook of stoom deze gaar in max. 10 minuten (afhankelijk van welke bonen je gebruikt).

  3. Hak de munt en peterselie fijn, snijd de lente-ui in heel kleine stukjes en snijd de komkommer in stukjes. Meng de kruiden en lente-uit met het citroensap of de azijn en laat even intrekken. Voeg dit vervolgens samen met de olijfolie toe aan de gierst en meng goed door. Voeg vervolgens de komkommer en bonen toe. Breng op smaak met zout en peper.

Geniet en eet smakelijk!



©2020 by VeggieBekkie  

Privacybeleid

Algemene Voorwaarden

kim@veggiebekkie.com

 

06-14040829